آخرین اخبار
کد مطلب: 79949
نظام در خصوص سران فتنه رأفت به خرج داده است/ به هاشمي براي دور ماندن از فتنه التماس کردم/ براي مجلس پنجم خبرگان لابي‌گري مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1026

به گزارش سلام لردگان، آيت‌الله سيداحمد خاتمي عضو مجلس خبرگان رهبري امروز جمعه، 20 تيرماه در برنامه شناسنامه با اشاره به اينکه ما در جامعه امروز خود حزب نداريم اما من خودم را در طيف ارزشي‌ها مي‌دانم، گفت:‌البته طيف اصولگرا در عمل نشان دادند که به ارزش‌ها نزديک‌ترند.

وي با طرح اين سؤال که چرا نمي‌گويم ارزشي و مي‌گويم نزديک‌تر به ارزش‌ها، گفت: بنده نقاط ضعفي هم در ميان اصولگرايان سراغ دارم و در ميان غيراصولگرايان نيز ارزشي‌هاي قابل تحسيني ديده مي‌شود.

آيت‌الله خاتمي از ايراد 114 خطبه نماز جمعه تاکنون سخن گفت و با تأکيد بر اينکه تلاش کرده است در خطبه‌ها مطلقاً مواضع جناحي نداشته باشد، گفت‌: مواضعم را با ولايت تنظيم مي‌کنم و تعبيرم اين است که تشخيص خود را با ولايت تنظيم مي‌کنم، زيرا ما که با شخص رهبري صحبت نمي‌کنيم و خطبه‌ها برداشت ما از مواضع ايشان است و البته با چند نفري که با معظم‌له ارتباط دارند مشورت نيز مي‌کنم.

وي افزود: با صراحت اعلام مي‌کنم جايي که حس کنم بحث دفاع از خود است و يا نظر شخصي‌ام مطرح باشد در نماز جمعه صحبت نکرده‌ام و در اين مورد با روزنامه‌‌ها و خبرگزاري‌ها مصاحبه مي‌کنم.

خطيب جمعه تهران گفت: بعد از خطبه قبلي‌ام در نماز جمعه بعضي از سايت‌ها مرا فحش ‌باران کردند و حدود 50 صفحه از قول کاربران حرف‌هايي زدند؛ من در تريبون نمازجمعه زمينه دفاع داشتم اما ديدم اين تريبون من نيست و متعلق به نظام اسلامي است لذا مطلقا به آن مسئله ورود نکردم.

وي با اشاره به اينکه برخي، افراد را به واسطه دم زدن از ولايت به اصولگرايان متعلق مي‌دانند اظهار کرد: نمازجمعه تريبون ولايت است و امام جمعه را شخص ولايت فقيه منصوب مي‌کند و من به قضاوت‌هاي ديگران کاري ندارم.

آيت‌الله خاتمي با رد کاهش استقبال از نمازجمعه نسبت به اول انقلاب به ويژه در ميان جوانان گفت: برخي قضاوت‌ها منطبق بر واقعيت نيست البته حساب اول انقلاب و شور و هيجان آن دوران جداست و اين که شور و هيجان آن دوران کمتر شده است، اين طبع همه انقلاب‌هاست.

وي در مورد اظهارنظر آيت‌الله امامي‌کاشاني در مورد ميزان استقبال از نمازجمعه نسبت به اوايل انقلاب، گفت: احترام ايشان محفوظ است اما من نتوانستم فرمايش ايشان را بپذيرم زيرا هم‌اکنون نيز خطيبان جمعه مباحث اخلاقي دارند و خود من هرچند در عرصه سياسي خيلي روشن ورود مي‌کنم، اما بخش بزرگي از خطبه‌هاي اول خود را به بحث «امارت نفس» اختصاص داده‌ام.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اينکه براي هر دو خطبه خود دست کم 20 ساعت مطالعه مي‌کند، به خاطره‌‌اي از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبري به من فرمودند بعضي به من گفتند حال که خاتمي را به امامت جمعه منصوب کرديد، از آنجا که جوان هستيد، مشاوراني نيز براي شما قرار دهم،‌ که من پاسخ دادم خاتمي حتي خطابه‌هاي معمولي را از قبل مي‌نويسد و خود مي‌داند با چه کساني مشورت کند.

وي با اشاره به اينکه در هر حوزه‌اي با کارشناسان مربوط به آن مشورت مي‌کنند، گفت: به‌عنوان مثال در موضوع انرژي هسته‌اي در زمان تصدي آقاي لاريجاني بر شوراي عالي امنيت ملي از او مي‌پرسيدم اين لحن ما در اين باره در خطبه‌ها چگونه باشد و او مي‌گفت صبر کن ببينيم که آنها در اين مذاکرات چگونه برخورد مي‌کنند؛ اگر برخوردشان نرم بود شما نيز نرم موضع بگيريد و اگر لجاجت به خرج دادند شما جوري ديگري موضع بگيريد.

آيت‌الله خاتمي افزود: بعد از ايشان هم در مورد آقاي جليلي همين‌گونه بود و الان نيز به آقاي ظريف پيغام داد‌ه‌ام که اگر نظري در مورد موضع‌گيري ما در خطبه‌ها در موضوع انرژي هسته‌اي داريد به من منتقل کنيد؛ همچنين در مورد مسائل اجتماعي مثلاً طرح امنيت اجتماعي با سردار احمدي‌مقدم و يا در مورد هفته قوه قضائيه با يکي از مسئولان بالاي اين قوه مطرح کردم که من اين مطالب را مي‌خواهم بگويم، شما چه پيشنهادي داريد؟

وي ادامه داد: اين به اين دليل است که احساس مي‌کنم ولو خطبه‌ جمعه وزارت خارجه نيست ولي بيروني‌ها آن را تريبون رسمي نظام مي‌دانند، لذا بايد به گونه‌اي موضع بگيريم که با موضع‌گيري نظام تغاير نداشته باشد.

وي با ابراز خرسندي از اينکه تاکنون مشاوره نادرست در امر خطبه‌ها که منجر به عواقب بدي شده باشد، نداشته است، گفت: من تمام خطبه حتي دعاي فرج را مي‌نويسم؛ مثلا اگر کسي از دنيا رفته است من دقت مي‌کنم از اين آقا چه تعبيري داشته باشم و دقيقاً آن را مکتوب مي‌کنم.

آيت‌الله خاتمي از چاپ جلد اول خطبه‌هاي نماز جمعه خود خبر داد و با اشاره به اينکه سه جلد ديگر آن نيز در دست چاپ است، گفت: اولين سال‌هايي که من براي سخنراني به راديو مي‌رفتم به محضر رهبر معظم انقلاب عرض کردم در مورد برنامه‌هاي من چه نظري داريد و اگر مطلب مورد نقدي است، بفرماييد که معظم‌له پاسخ گفتند نقد ندارم اما دو تجربه دارم؛ اول براي برنامه‌هاي سيما و يا مجالس مهم همه مطالب را بنويس که من اين را عمل کردم و حتي سخنان پنج دقيقه‌اي را نيز پيش از ايراد در تلويزيون مکتوب مي‌کنم.

وي در مورد توصيه دوم رهبر معظم انقلاب به خود گفت: ايشان فرمودند هيچ گاه نگو «يک مطلبي همين الان يادم آمد که بگويم» زيرا که همه مطالب بايد قبلاً حساب شده باشد زيرا ميليون‌ها نفر آن را مي‌شنوند و مي‌بينند و وقت اينها نبايد تلف شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: رهبري تأکيد کردند حتي از کلمات مترادف هم استفاده نکن اگر در مورد علم مي‌خواهي صحبت کني صرفاً بگو «علم» و نگو «علم و دانش».

وي با استقبال از نقدهاي عالمانه به سخنان خود گفت: بعضي نقدها اصلاً در شان آدم‌هاي فرهيخته نيست و در حقيقت بد و بيراه گفتن است و بعضي سايت‌ها اين موضوع را رعايت نمي‌کنند.

آيت‌الله خاتمي با ذکر سرگذشتي از خود گفت: من يک طلبه قم بوده و هستم که از سال 1354 مدام اشتغال حوزوي داشته و دروس حوزوي و خارج فقه را تدريس کردم، بدين لحاظ مقام معظم رهبري جايگاه علمي مرا ديده‌اند.

وي افزود: از جهت عملي از ابتداي انقلاب موضع داشتم و معتقد بودم ما بايد همراه ولايت باشيم نه اينکه ولايت خود را با ما تطبيق دهد؛ در اين مورد خاطره‌اي از مجلس خبرگان دارم که در دور سوم و چهارم که عضو هيأت رئيسه بودم تصويب شد خبرگان نبايد خانه به دوش باشد و اينکه در مجلس شوراي اسلامي و يا جاي ديگر تشکيل جلسه دهد در شأن خبرگان نيست.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: زميني در قم در نزديکي جامعة الزهرا ملک خبرگان است و ما تصويب کرديم که آنجا را براي جلسات خود بسازيم و حتي قول بودجه آن هم داده شد اما در مقطعي که به ديدار رهبر معظم انقلاب رفتيم ايشان فرمودند چه نيازي است با اين وضع اقتصادي مردم، خبرگان صرفاً براي سالي دو بار براي خود مجلس بسازند.

وي ادامه داد:‌برخي بزرگان خبرگان به شدت ناراحت شده بودند و تصميم گرفته بودند خدمت مقام معظم رهبري رفته و توضيحات خود را در اين مورد ارائه دهند، اما من گفتم شما برويد من نمي‌آيم چرا که ما رهبري را نپذيرفته‌ايم از اين جهت که حرف ما را بشنوند و مصلحت انديشي ايشان در مصلحت انديشي ما ترجيح دارد و به کلي موضوع منتفي شد.

آيت‌الله خاتمي با يادآوري ذوق فرهنگي و عشق خود به تدريس که موجب رد کردن پيشنهاد فرماندهي سپاه قم در اول انقلاب شد، گفت: براي نمايندگي مجلس خبرگان نيز آيت‌الله مشکيني از چند دوره قبل به من اصرار داشتند و حتي يک بار خودشان به من زنگ زدند.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در اين برنامه گفت: هنوز هم در جوانانمان برخي حالات دوران دفاع مقدس را شاهديم، از جمله آنکه 90 درصد معتکفان را جوانان تشکيل مي‌دهند؛ هر چند که شور دوران دفاع مقدس کمتر شده است، اما ما بايد ساماندهي بيشتري مي‌کرديم و از سوي رسانه‌ها، صدا و سيما و روزنامه‌ها در اين عرصه قدري کوتاهي شد.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: البته القائات رسانه‌هاي بيگانه را دست کم نگيريد، شبکه‌هاي ماهواره‌اي با مأموريت و برنامه‌ريزي براي دين‌زدايي و اخلاق‌زدايي به ميدان آمدند و دروغ‌هاي فراوان آنان تأثير نامطلوب خود را گذاشته است.

وي ارتباط مردم با حوزه را درست مانند گذشته عنوان کرد و با اشاره به اينکه امام راحل در مقطعي مي‌خواست مرحوم فاکر را به عنوان نماينده خودش در آموزش و پرورش منصوب کند، گفت: امام راحل از ابتدا دغدغه آموزش و پرورش داشت و رهبر معظم انقلاب نيز در ديدار خود با جامعه مدرسين فرمودند شما از صداوسيما انتقاد مي‌کنيد اما خود، آموزش و پرورش را رها کرده‌ايد.

آيت‌الله خاتمي با تأکيد بر اينکه ما بايد در مديريت اعزام روحانيون به نهاد‌ها تجديد نظر مي‌کرديم و افراد را روانشناسانه اعزام مي‌کرديم،‌گفت: حوزه بايد در عرصه‌هاي مورد نياز وارد مي‌شد از جمله عنوان مثال در عرصه ورزش.

وي در مورد نقل قولي که از سوي برخي رسانه‌ها از وي صورت گرفت، گفت: خبر دروغي منتشر کرده و تحليل‌هايي نوشتند مبني بر اينکه فلاني گفته است براي حل مسئله حجاب بايد خون ريخته شود؛ در مورد مسئله حجاب من زماني به اين نتيجه رسيده بودم که هيچ مسئولي زير بار آن نمي‌رود و رؤساي قوا انگار حجاب را مسئله کشور نمي‌دانند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به بيمه شدن انقلاب به وسيله انقلاب سوم يعني شهادت شهيد بهشتي و يارانش گفت: من با تمسک به آن الگو گفتم که مسئله حجاب دارد به جايي مي‌رسد که خون‌هاي پاکي بايد ريخته شود تا اين مسئله حل شود، البته نگراني امروز من به مراتب بيش از گذشته است زيرا به‌عنوان يک شهروند مي‌بينم که قصه حجاب روز به روز بدتر مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه نمي‌خواهد بگويد چه کسي مقصر است، اظهار کرد: حس مي‌کنيم بعضي‌ها کشور را به سمت بي‌حجابي مي‌برند هرچند که در کشف حجاب ناکام ماندند اما اين روند، روندي ديني نيست و من از آن به اندولوسيزه کردن کشور که هدف دشمن است، تعبير کردم.

آيت‌الله خاتمي در مورد جمله رئيس‌جمهور مبني بر اينکه نمي‌توان مردم را با زور راهي بهشت کرد، گفت: من سه معنا براي اين سخن در نماز جمعه ذکر کرده‌ام؛ ما توفيق همه دولت‌هاي پس از انقلاب را مي‌خواهيم زيرا موفقيت آنها موفقيت نظام است و من به خيال خود حرف رئيس‌جمهور را ويراستاري کردم.

وي با تاکيد بر اينکه رؤساي جمهور کشور بايد به بازتاب سخنان خود توجه داشته باشند، گفت: از زمان رياست جمهوري آقاي روحاني من هيچ ديدار خصوصي با ايشان نداشتم و اصولاً حرفي را که علني زده شده است بايد به صورت علني پاسخ داد و اگر رئيس‌جمهور خصوصي اين جمله را گفته بود من بايد خصوصي متذکر مي‌شدم، آنچنان که جامعه مهندسين نامه خصوصي به رئيس‌جمهور نوشت و مشکلات را بيان کرد که اگر نياز شد آن را علني مي‌کند.

آيت‌الله خاتمي تصريح کرد: وقتي رئيس‌جمهور حرفي را به‌صورت علني در آن تريبون کذايي گفته است، بايد در برابر نقدهاي محترمانه به آن، محترمانه برخورد کند.

وي با اشاره به اينکه ما براي آقايان خاتمي واحمدي‌نژاد نامه فرستادم،‌ گفت: مکاتبات جامعه مدرسين در 50 سال عمر خود در 8 جلد کتاب منتشر شده است مکاتباتي که به عنوان حامي ناصح نگاشته شده و هر جا که ببيند تذکر مي‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبري در مورد چگونگي کانديداتوري خود از کرمان گفت: من ازسال 65 در همه شهرهاي کرمان منبر رفته‌ام و همه علماي آن را مي‌شناسم؛ در سال 76 آقاي شرعي از فعالان وقت جامعه مدرسين گفت که جامعه مدرسين معتقد است شما کانديداي خبرگان شويد که من پاسخ گفتم با دو شرط عدم حتي يک ريال هزينه و نيز نظر مساعد آيت‌الله موحدي کرماني تا روز آخر کانديدا مي‌شوم.

وي در بخش ديگري از برنامه شناسنامه اين هفته گفت: تاکنون لابي‌گري‌هاي سياسي در انتخابات مجلس خبرگان شاهد نبوده‌ايم و روال بدين گونه بوده است که جامعه مدرسين و جامعه روحانيت نامزدها را معرفي کرده وانتخابات برگزار مي‌شود هر چند که دوره پنجم که در پيش است شنيده مي‌شود لابي‌گري‌هاي سياسي در حال انجام است که از آنجا که مجلس خبرگان در جايگاه تعيين رهبري است، نبايد در ورطه بازي‌هاي سياسي بيفتد.

آيت‌الله خاتمي از مجلس خبرگان به عنوان مجلس تکليف ياد کرد و گفت: ما در هر دوره به زور از آيت‌الله مشکيني مي‌خواستيم که رياست را بپذيرد و همين آيت‌الله مهدوي کني را التماس کرديم تا در اين دوره نامزد رياست شود.

وي فتنه 88 را فاقد تأثير مستقيم در انتخاب رئيس جديد مجلس خبرگان دانست و گفت: ما به عنوان هيأت رئيسه خبرگان تلاش کرديم که آقاي هاشمي را از محدوده فتنه دور نگه داريم خود من التماس‌ها به ايشان کردم و تذکرات فراواني به ايشان داده شد که عليه فتنه‌گران موضع‌ بگيرند و اين مقدار تاثير در نامزد نشدن ايشان داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينکه تغيير رياست در فضاي صميمي صورت گرفت، گفت: آقاي مهدوي شرط کردند که خود آقاي هاشمي بگويد که کانديدا نخواهد شد و اين جابجايي در فضايي صميمي صورت گرفت هر چند فضاي بيروني در آن بي‌تاثير نبود.

وي در مورد سران فتنه گفت: آنچه آنها انجام دادند ظلم به يک شخص نبود بلکه ظلم به يک نظام بود و فرصت طلايي 40 ميليوني را که مي‌توانستيم با سرمايه آن بسياري از مشکلات کشور را حل کنيم، توسط اين دو سوزانده شد.

آيت‌الله خاتمي با يادآوري 22 کشته در اين فتنه و تعداد زيادي جانباز گفت: چه کساني مسئول اين خون‌ها هستند آنها که بيانيه‌هاي آتشين مي‌دادند و مردم را به خيابان مي‌آوردند؛ اينها بغي و محاربه است اما آنها مشمول رأفت نظام قرار گرفتند و نظام اسلامي فقط آمد و رفت و ارتباطات اين ها را محدود کرده است اما امکانات و خانه در اختيارشان است. البته حصر، حصر است و بهشت نيست اما نظام با رأفت با اينان برخورد کرد.

وي با توصيه به کساني که براي رفع حصر تلاش مي‌کنند گفت نصف تلاشتان را بگذاريد براي اينکه سران فتنه بگويند بيراهه رفتيم و ضربه به کشور زديم که قطعا وضعيت عوض مي‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري با توصيه به سران فتنه براي گوش دادن شعارهاي مردم در 9 دي گفت: ببينيد مردم چه حکمي صادر کرده‌اند و بدانيد نظام رأفت به خرج داد که شما را حتي به زندان نبرد.

آيت‌الله خاتمي با اشاره به اينکه در دور اول انتخابات سال 84 به احمدي‌نژاد راي نداده است، گفت: آنچه براي دور دوم ما را جذب کرد شعار عدالت و سخت‌کوشي او بود و اينکه بعدا به همه استان‌ها سفر مي‌کرد و به ولايت علاقه داشت. لذا ما در آن زمان به تکليف‌مان عمل کرديم و هيچ پشيمان نيستيم اما افتخار مي‌کنيم که اولين منتقدان به آقاي احمدي‌نژاد روحانيت است.

وي با ابراز تاسف از نقدهاي ذره ذره‌اي که او براي خود باقي گذاشت، گفت: ايشان براي طرح امنيت اجتماعي، حجاب و .. کاري نکرد؛ به ويژه در مدت 10-11 روز خانه‌نشيني ايشان مواضع من را بخوانيد اما انصاف چيز خوبي است و اکنون که مدت او تمام شده است ارزش‌هاي ايشان به جاي خود باقي است و انتقادات هم جاي خود را دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: اينکه برخي مسئولان فعلي طوري برخورد مي‌کنند که انگار دولت ويرانه شاهنشاهي را تحويل گرفته‌اند، گفت اين منش نادرستي است که هر دولتي که بيايد دولت قبلي رانقد کند زيرا اجماعي مرکب عليه نظام درست مي‌شود.

وي با توصيه به اصلاح‌طلبان براي مردانگي داشتن و اعتراف به اشتباه در جريان فتنه 88 گفت: در سال 92 تعدد کانديداهاي اصولگرا کار دستشان داد و ما در جلسات جامعه مدرسين يک اصل داشتيم به اين عنوان که کانديدا نداريم چرا که نصاب بايسته را کسب نکردند.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: رسانه‌ها بايد درست اخبار را منعکس مي‌کردند و نبايد اعلام مي‌کردند که جامعه مدرسين به ولايتي راي داده است زيرا فقط تعدادي از اعضا به ايشان راي داده است. و خود من پس از اعلام طرفداري آيت‌الله يزدي از آقاي ولايتي به اين علت که مي‌خواستم حرمت رئيس جامعه مدرسين را نگه دارم ديگر هيچ مصاحبه‌اي نکردم.

آيت‌الله خاتمي از آيت‌الله يزدي به عنوان نعمتي براي جامعه مدرسين ياد کرد و با اشاره به اينکه ايشان با همان نشاط اوليه انقلاب پشتيبان ولايت است گفت:‌هرگز احساس نکردم طيف هواداران آيت‌الله مصباح يزدي به دنبال تجزيه جامعه مدرسين هستند؛ چه بسا اگر مباحث در مقطع انتخابات ادامه مي‌يافت به مشکلي مي‌انجاميد. اما اکنون همه اعضا در جلسات شرکت مي‌کنند و اعضاي جديدي هم اضافه شده‌اند.

وي اداره مجلس خبرگان از سوي آيت‌الله هاشمي شاهرودي را روال طبيعي قرار گيري نائب رئيس اول به جاي رئيس عنوان کرد و با رد اين موضوع که اين اقدام ريل گذاري براي رياست آيت‌الله شاهرودي است‌،‌گفت: اميدوارم خداوند آيت‌الله مهدوي کني را به ما برگرداند ولي اگر قرار است رئيس جديدي انتخاب کنيم در اجلاس خبرگان که در شهريور ماه برگزار خواهد شد، اين اتفاق مي‌افتد.

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: هر احتمالي وجود دارد و به عنوان احتمال ممکن است رئيس قبلي نيز دوباره در اين منصب قرار گيرد اما آنگونه که رسانه‌هاي خارجي گفته‌اند موضوع تمام نشده و اگر آيت‌الله هاشمي شاهرودي قصد کانديداتوري براي رياست داشته باشند يکي از نامزدها خواهند بود و فعلا فقط جلسات را اداره مي‌کنند و هيچ گونه لابيگري صورت نگرفته است.

منبع. دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس